Δευτέρα 11 Αυγούστου 2014

ΒΑΣΕΙΣ 2014: Αύξηση ή πτώση;

Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών, η αγωνία των υποψηφίων και των γονέων τους είναι αυξημένη

Την Δευτέρα 14 Ιουλίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής των Μηχανογραφικών Δελτίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας Μηχανογραφικά κατέθεσαν 105.000 μαθητές που διεκδικούν μία από τις 70.305 θέσεις (46.736 ΑΕΙ και 23.570 ΤΕΙ).

Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών, η αγωνία των υποψηφίων και των γονέων τους είναι αυξημένη αφού από τις βάσεις κρίνεται σε σημαντικό βαθμό το μάλλον των παιδιών.

Κάθε προσπάθεια εκτίμησης των βάσεων είναι επικίνδυνη διότι η πορεία τους είναι ένα πρόβλημα με πολλές παραμέτρους. Αυτή τη στιγμή θα ήταν πολύ εύκολο κανείς να προβεί σε μία πρόβλεψη της κίνησης των βάσεων αφού στη χώρα που ζούμε αυτό δε κοστίζει τίποτα. Αφού η βασεολογία πουλάει μπορώ λοιπόν στις αρχές του μήνα να προβλέπω ότι θα έχουμε πτώση των βάσεων, ενώ στα μέσα του ίδιου μήνα να μιλάω για άνοδο, χωρίς ουσιαστικά να έχει αλλάξει  κάτι από τα δεδομένα του προβλήματος που προσεγγίζω.

Η αλήθεια είναι πως μια πρόβλεψη σήμερα που έχει ολοκληρωθεί η κατάθεση των Μηχανογραφικών δεν έχει τόσο μεγάλη αξία σε σχέση με μία πρόβλεψη την χρονική στιγμή κατά την έναρξη της διαδικασίας υποβολής τους. Βέβαια τότε, εκτός από το ενδεχόμενο να εκτεθεί κάποιος, που απ’ ότι φαίνεται αυτό θυσιάζεται στον απώτερο στόχο, κινδυνεύει να επηρεάσει σε ορισμένο βαθμό και τις επιλογές των υποψηφίων, φαινόμενο διόλου ασήμαντο!

Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα αποτελέσματα των εκτιμήσεων διαψεύδονται περίτρανα εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων! Είναι λογικό να διαψεύδονται αφού όπως έχει προαναφερθεί το θέμα της κίνησης των βάσεων είναι ιδιαίτερα σύνθετο. Οι εκτιμητές βέβαια παρ’ όλα αυτά συνεχίζουν τις εκτιμήσεις τους όπως είδαμε πρόσφατα και στα Exit Polls των εκλογών! Μεγάλες εταιρίες δημοσκοπήσεων με έμπειρους αναλυτές στην στατιστική επεξεργασία δεδομένων και με μία σειρά δημοσκοπήσεων σε πολύ μεγάλα δείγματα, εντούτοις δεν μπόρεσαν να προσεγγίσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.

Παρακάτω θα παρουσιάσουμε τα πραγματικά στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας που συνδιαμορφώνουν την κίνηση των βάσεων. Η πορεία των βάσεων επηρεάζεται από τους εξής παράγοντες:
  1. Τις θέσεις ανά σχολή
  2. Τις επιδόσεις των μαθητών
  3. Τις προτιμήσεις των υποψηφίων
Μια ακόμα παράμετρος που προστέθηκε φέτος είναι η κατάργηση των βάσεων εισαγωγής και η αλλαγή στις μετεγγραφές των πολυτέκνων, των τριτέκνων και αυτών που υπάγονται στα κοινωνικά κριτήρια.


  • Θέσεις ανά Σχολή
Είναι ο μόνος αντικειμενικός και μετρήσιμος παράγοντας που έχουμε αυτή τη στιγμή. Όταν είναι περισσότερες οι θέσεις για μία σχολή τότε ο παράγοντας αυτός συμπιέζει τη βάση της σχολής προς τα κάτω. Οι φετινοί υποψήφιοι διεκδικούν στα πιο πολλά τμήματα περισσότερες θέσεις σε σχέση με πέρυσι.

Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις υπάρχει θεαματική μεταβολή. Χαρακτηριστικό είναι το δεδομένο των υποψηφίων που διαγωνίστηκαν στο μάθημα του ΑΟΘ οι οποίοι είναι 16.108 ενώ οι θέσεις που διεκδικούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι 13.140! Το γεγονός αυτό από μόνο του ωθεί τις βάσεις του 5ου Επιστημονικού Πεδίου προς τα κάτω. Δεν περνά επίσης απαρατήρητη και η μεγάλη – 50% – μείωση των θέσεων στην Ελληνική Αστυνομία φαινόμενο που πιέζει ανοδικά τις βάσεις των σχολών αυτών.

Ενδεικτικά αναφέρεται το ποσοστό μεταβολής των θέσεων σε ορισμένες σχολές ανά Επιστημονικό Πεδίο.

                                                        1o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ   
                 
ΣΧΟΛΗ

 ΒΑΣΕΙΣ
   2013  

ΘΕΣΕΙΣ
  2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1ΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  18571  415  425   2,4% αύξηση
2ΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  18400  365  375   2,7% αύξηση
3ΝΟΜΙΚΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ  17914  400  400      0% αύξηση
4ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ  17794  125  150    20% αύξηση
5ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  17881  150  175 16,7% αύξηση
6ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  16609  190  200   5,3% αύξηση

7
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  16199

  210

  225

   7,1% αύξηση

8
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
  14592

  130

  175

 34,6% αύξηση

9
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
  13366

  160

  225

 40,6% αύξηση
10ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ  17314  290  300   3,4% αύξηση
11ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  17375  220  250 13,6% αύξηση

12
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  16714

  120

  150

    25% αύξηση

13
ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  14952

  155

  125

 19,4% μείωση

14
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  15558

  130

  150

 15,4% αύξηση

15
ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
  12026

  140

  200

42,8% αύξηση





                                                                       2o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ   
                    
ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

 ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ  15331  260  300 15,9% αύξηση
2ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  15449  160  175   9,4% αύξηση
3ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ  12993  260  325    25% αύξηση
4ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  16171  190  225 18,4% αύξηση
5ΦΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  15338  180  200 11,1% αύξηση
6ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ  13321  180  225    25% αύξηση
7ΧΗΜΕΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ  16274  100  125    25% αύξηση
8ΧΗΜΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  15540  150  175 16,7% αύξηση
9ΧΗΜΕΙΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ  14408  170  225 32,4% αύξηση
10ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  13927  230  250   8,7% αύξηση
11ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  14926  190  225 18,4% αύξηση
12ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  15529   90  125 38,9% αύξηση
13ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ  15744  130  125 11,6% μείωση

14
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  15235

  140

  150

   7,1% αύξηση
15ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ  16359  170  225 32,3% αύξηση


                                                                       3o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ   
                    
ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ  17392  120  125   4,2% αύξηση
2ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  17253  110  125 13,6% αύξηση

3
ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
  16626

  100

  150

    50% αύξηση
4ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  18916  170  175   2,9% αύξηση
5ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  18680  190  200   5,7% αύξηση
6ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ  18090  120  175 45,8% αύξηση
7ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ  18250  130  175 34,6% αύξηση
8ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  17587   80  100    25% αύξηση
9ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ  17308   70  100 42,8% αύξηση
10ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  18039   90  100 11,1% αύξηση
11ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  18000   80  100    25% αύξηση
12ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  17874  110  125 13,6% αύξηση
13ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  17801   90  125 38,8% αύξηση
14ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΤΡΑΣ  17624  130  175 34,6% αύξηση
15ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  15919  120  125   4,2% αύξηση







                                                                       4o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ   
                  
ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ

1
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
18471

235

225

   4,3% μείωση

2
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
17767

200

225

 12,5% αύξηση

3
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΞΑΝΘΗΣ
16027

185

250

 35,1% αύξηση
4ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ17225140150   7,1% αύξηση
5ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ16504160175   9,4% αύξηση
6ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ14305160225 40,6% αύξηση
7ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ17296145150   3,4% αύξηση
8ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ16421105125    19% αύξηση
9ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ18176120125   4,2% αύξηση
10ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ17508100125    25% αύξηση
11ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΟΛΟΥ16449115150 30,4% αύξηση
12ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ14892115125   8,7% αύξηση

13
ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
14142

105

125

    19% αύξηση
15ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ20193125150    20% αύξηση
16ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ19170125125      0% αύξηση
17ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ15493105125    19% αύξηση
               ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
18ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (Σ.Σ.Ε.)-ΣΩΜΑΤΑ17608  22  25 13,6% αύξηση
19ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (Σ.Σ.Ε.)-ΟΠΛΑ16105  180  181   0,6% αύξηση

                                                                       5o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ   
                    
ΣΧΟΛΗ

ΒΑΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2013

ΘΕΣΕΙΣ 2014

ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ
1ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ  16838  230  250   8,7% αύξηση
2ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ  16953
  140

  225

 60,7% αύξηση
3ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΘΗΝΑΣ  15570  320  350   9,4% αύξηση
4ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΘ  14084  310  325   4,8% αύξηση
5ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΜΑΚ  15469  230  275 19,6% αύξηση
6ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ  12014  230  300 30,4% αύξηση
7ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ  12667  210  275    31% αύξηση
8ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΘΗΝΑΣ  15830  250  275    10% αύξηση
9ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΜΑΚ
  14207

  240

  275

 14,6% αύξηση
10ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ  14708  140  175    25% αύξηση

11
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
  15563

  150

  200

 33,3% αύξηση
12ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΠΑΡΤΗΣ    9307  120  150    25% αύξηση

13
ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ,ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΟΙΚΗΣ
  14952

  155

  125

 19,4% μείωση
             ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
14ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ  16909   80   40    50% μείωση
15ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΩΝ  14176  180  181    50% μείωση


  • Επιδόσεις των μαθητών
Ο παράγοντας αυτός είναι ο σημαντικότερος στη διαμόρφωση των βάσεων αφού η αποτύπωση του στις βάσεις είναι πολλαπλάσια σε σχέση με τους άλλους παράγοντες. Αυτό προέκυψε  από μία διαδικασία δοκιμών στην διακύμανση των βάσεων ορισμένων σχολών και συγκεκριμένα φάνηκε ότι αύξηση της βάσης μιας σχολής κατά 500 – 700 μόρια προήλθε είτε με αύξηση των θέσεων κατά 20 – 30% είτε με αύξηση των επιδόσεων κατά 5%!

Είναι φανερό λοιπόν πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας της δυσκολίας των θεμάτων που ποσοτικοποιείται με τις επιδόσεις των μαθητών. Όμως οι επιδόσεις θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αν είχαμε τους βαθμούς πρόσβασης των μαθητών. Τα στατιστικά αποτελέσματα του Υπουργείου είναι ενδεικτικά χωρίς όμως να δίνουν συνολική εικόνα. Ένας μαθητής για παράδειγμα μπορεί να έχει χαμηλή επίδοση στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και να βρίσκεται στη κατηγορία 10 – 11,9 στα στατιστικά αποτελέσματα, ενώ να έχει γράψει πολύ καλά στα άλλα μαθήματα γεγονός που δεν μειώνει σημαντικά τον βαθμό πρόσβασής του.

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν για να δείξουμε ότι είναι ιδιαίτερα επισφαλές να προβεί κάποιος σε εκτίμηση των βάσεων από τα στατιστικά του Υπουργείου. Σίγουρα βέβαια διαγράφεται μία τάση. Έτσι λοιπόν οι φετινές επιδόσεις των μαθητών είναι υψηλότερες σε σχέση με τις επιδόσεις του 2013 γεγονός που αυξάνει τις βάσεις. Παρακάτω ακολουθεί ένας πίνακας που δείχνει τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο. Συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε με τον μέσο όρο (ΜΟ) του γραπτού βαθμού στα μαθήματα βαρύτητας του κάθε πεδίου. Ο ΜΟ αυτός αποτελεί περίπου το 50% των συνολικών μορίων εισαγωγής.

Επιστημονικό ΠεδίοΜεταβολή του ΜΟ των μαθημάτων βαρύτητας
1ο4 – 6% αύξηση
2ο10 – 20% αύξηση
3ο5 – 8% αύξηση
4ο10 – 20% αύξηση
5ο6 – 10% αύξηση

Έχουμε λοιπόν μέχρι στιγμής δύο παράγοντες που επιδρούν αντίρροπα στις βάσεις. Τις περισσότερες θέσεις που οδηγούν τις βάσεις προς τα κάτω και τις υψηλότερες επιδόσεις που τις πιέζουν προς τα πάνω. Επειδή όμως οι υψηλότερες επιδόσεις παίζουν σπουδαιότερο ρόλο στην πορεία των βάσεων το συνολικό πρόσημο είναι θετικό από αυτές τις δύο παραμέτρους.




  • Προτιμήσεις υποψηφίων

Οι προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ένας αστάθμητος παράγοντας που δεν επιδέχεται αναλυτική προσέγγιση. Είναι σίγουρο όμως ότι τα μεγάλα αστικά κέντρα συγκεντρώνουν τα τελευταία χρόνια μεγαλύτερο ποσοστό από τις προτιμήσεις των υποψηφίων αφού η κακή οικονομική συγκυρία της χώρας μας δεν επιτρέπει στους μαθητές να δηλώνουν σχολές μακρυά από τον τόπο διαμονής τους. Οι προτιμήσεις βέβαια των υποψηφίων επηρεάζονται και από τα μόρια που έχουν συγκεντρώσει και αφού οι επιδόσεις τους φέτος είναι υψηλότερες, συνεπώς και οι προτιμήσεις τους συγκεντρώνονται σε υψηλότερα επίπεδα.


  • Μετεγγραφές (Πολύτεκνοι, Τρίτεκνοι, Κοινωνικά κριτήρια)
Φέτος  έχουμε κατάργηση των ειδικών βάσεων εισαγωγής των πολυτέκνων και των τριτέκνων. Έτσι 11.503 θέσεις σε όλα τα τμήματα της χώρας ενσωματώθηκαν στη γενική σειρά. Αυτή η αλλαγή ζημιώνει σημαντικά τους πολύτεκνους και τους τρίτεκνους. Αυτό φαίνεται έντονα στις σχολές που δεν έχουν αντίστοιχα τμήματα. Έτσι για παράδειγμα το τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ είχε το 2013 βάση 15.212 στη γενική σειρά, ενώ η βάση των πολυτέκνων ήταν 13.609, δηλαδή αν ήσουν πολύτεκνος περνούσες με 1.603 μόρια λιγότερα και στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο της Αθήνας οι πολύτεκνοι περνούσαν με 819 μόρια λιγότερα.

Τις σχολές αυτές φέτος μπορούν να τις προσεγγίσουν μόνο με τη βάση της γενικής σειράς. Το Υπουργείο για να αντισταθμίσει τη ζημία αυτή δίνει ως αντίδωρο την αυτόματη μετεγγραφή εφόσον περάσουν σε αντίστοιχο τμήμα. Και αυτό βέβαια από κοινωνικής πλευράς δεν είναι απόλυτα δίκαιο αφού είναι πιθανό ένας πολύτεκνος να έχει την οικονομική δυνατότητα να στηρίξει τις σπουδές του παιδιού του μακρυά από τον τόπο διαμονής του, ενώ μία οικογένεια με ένα παιδί να δυσκολεύεται οικονομικά και να μην μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο. Ωστόσο η πλειονότητα των πολύτεκνων οικογενειών χρειάζεται γενικά στήριξη την οποία η πολιτεία παρέχει με το σταγονόμετρο.

Ως προς τις βάσεις τώρα η φετινή αλλαγή στον τρόπο μετεγγραφών δίνει το δικαίωμα στους πολύτεκνους και στους τρίτεκνους να δηλώσουν τις σχολές του κέντρου και όλες τις αντίστοιχες τους στην περιφέρεια. Οπότε οι βάσεις των τμημάτων αυτών της περιφέρειας ωθούνται προς τα πάνω από τη κατηγορία αυτή παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω φοιτητές δεν θα φοιτήσουν ποτέ στο συγκεκριμένο τμήμα!

Συνολικά
Από τα παραπάνω γίνεται πλέον κατανοητό πόσο δύσκολο είναι να γίνει αναλυτική εκτίμηση βάσεων ανά τμήμα. Η γενικότερη πορεία τους είναι ανοδική και η άνοδος αναμένεται να είναι εντονότερη στα τμήματα μεσαίας βαθμολογίας ενώ μικρότερης έκτασης άνοδος αναμένεται στα υψηλόβαθμα τμήματα. Εξαίρεση αποτελεί η πλειονότητα των σχολών του 5ου Επιστημονικού Πεδίου λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των εισακτέων. Επίσης στις εξαιρέσεις εντάσσονται και τα τμήματα Αγγλικής, Αρχιτεκτόνων και τα τμήματα Μουσικών Σπουδών λόγω των χαμηλότερων επιδόσεων στα ειδικά μαθήματα σε σχέση με πέρυσι.

Αξιοσημείωτο πάντως είναι το φαινόμενο του υπερβολικά μεγάλου χρόνου επεξεργασίας των Μηχανογραφικών Δελτίων και εξαγωγής των τελικών βάσεων. Η Τουρκία με 2.000.000 υποψηφίους και η Κίνα με 9.500.000 υποψηφίους έχουν αποτελέσματα σε 10 μέρες ενώ η χώρα μας με μόνο 105.000 Μηχανογραφικά χρειάζεται περίπου ενάμιση μήνα για να βγάλει τις βάσεις! Βέβαια το άλλοθι του Υπουργείου είναι οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις Στρατιωτικές Σχολές – ΤΕΦΑΑ – Αστυνομικές Σχολές.

Θα μπορούσε το Υπουργείο να ζητήσει τη διενέργεια των προκαταρτικών εξετάσεων σε κάποια άλλη χρονική στιγμή (π.χ. τη 2η βδομάδα του Πάσχα) και να μην καθυστερεί τόσο πολύ την εξαγωγή των αποτελεσμάτων. Αν ο φοιτητής μέχρι τα τέλη του Ιουλίου γνώριζε τη σχολή που θα περνούσε θα ολοκληρωνόταν μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου η διαδικασία των μετεγγραφών και 1 Οκτωβρίου που αρχίζει επισήμως το Ακαδημαϊκό έτος να ήταν όλα έτοιμα. Όχι όπως πέρυσι που οι μετεγγραφές έκλεισαν στα τέλη του Ιανουαρίου και χάθηκε το εξάμηνο των πρωτοετών φοιτητών.

Ένα τελευταίο θέμα που δεν πρέπει να μείνει ασχολίαστο και παρατηρείται κάθε χρόνο κατά τη διαδικασία συμπλήρωσης των Μηχανογραφικών δελτίων, είναι η έλλειψη από τους μαθητές και τους γονείς τους εναλλακτικού σχεδίου. Μια μεγάλη μερίδα υποψηφίων είναι αγκιστρωμένοι σε μια βασική επιθυμία και όταν τα μόριά τους δεν επαρκούν για την επίτευξη αυτού του στόχου τότε, δεν υπάρχει ουσιαστικά δεύτερη ή τρίτη επιλογή και η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού γίνεται μια τυπική διαδικασία.

Εδώ γίνεται ολοφάνερη η παντελής απουσία επαγγελματικού προσανατολισμού από τα σχολεία μας.

 Ένα από τα ενδεχόμενα που δεν γνωρίζουν αρκετοί υποψήφιοι είναι οι κατατακτήριες εξετάσεις. Οι κατατακτήριες εξετάσεις διενεργούνται τους τελευταίους μήνες κάθε έτους από πολλές σχολές και δίνουν την δυνατότητα εισαγωγής στις εν λόγω σχολές, σε πτυχιούχους άλλων συναφών και μη, σχολών.

 Πολλοί επίσης από τους μαθητές παρά τις χαμηλές τους επιδόσεις είχαν πολύ περισσότερες δυνατότητες που δεν αξιοποιήθηκαν λόγω κακής προετοιμασίας, άγχους και άλλων παραγόντων. Αυτοί οι μαθητές δεν πρέπει να αποκλείουν το ενδεχόμενο να ξαναδώσουν, αφού η προϊστορία μάς λέει ότι 9 στους 10 μαθητές που ξαναδίνουν πετυχαίνουν υψηλότερες βαθμολογίες που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν και τα   3000 – 4000 μόρια! Άλλωστε από αυτούς που προσπαθούν ορισμένοι δεν πετυχαίνουν, ενώ από αυτούς που δεν προσπαθούν δεν πετυχαίνει κανείς!  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου