Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών, η αγωνία των υποψηφίων και των γονέων τους είναι αυξημένη
Την Δευτέρα 14 Ιουλίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής των Μηχανογραφικών Δελτίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας Μηχανογραφικά κατέθεσαν 105.000 μαθητές που διεκδικούν μία από τις 70.305 θέσεις (46.736 ΑΕΙ και 23.570 ΤΕΙ).Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών, η αγωνία των υποψηφίων και των γονέων τους είναι αυξημένη αφού από τις βάσεις κρίνεται σε σημαντικό βαθμό το μάλλον των παιδιών.
Κάθε προσπάθεια εκτίμησης των βάσεων είναι επικίνδυνη διότι η πορεία τους είναι ένα πρόβλημα με πολλές παραμέτρους. Αυτή τη στιγμή θα ήταν πολύ εύκολο κανείς να προβεί σε μία πρόβλεψη της κίνησης των βάσεων αφού στη χώρα που ζούμε αυτό δε κοστίζει τίποτα. Αφού η βασεολογία πουλάει μπορώ λοιπόν στις αρχές του μήνα να προβλέπω ότι θα έχουμε πτώση των βάσεων, ενώ στα μέσα του ίδιου μήνα να μιλάω για άνοδο, χωρίς ουσιαστικά να έχει αλλάξει κάτι από τα δεδομένα του προβλήματος που προσεγγίζω.
Η αλήθεια είναι πως μια πρόβλεψη σήμερα που έχει ολοκληρωθεί η κατάθεση των Μηχανογραφικών δεν έχει τόσο μεγάλη αξία σε σχέση με μία πρόβλεψη την χρονική στιγμή κατά την έναρξη της διαδικασίας υποβολής τους. Βέβαια τότε, εκτός από το ενδεχόμενο να εκτεθεί κάποιος, που απ’ ότι φαίνεται αυτό θυσιάζεται στον απώτερο στόχο, κινδυνεύει να επηρεάσει σε ορισμένο βαθμό και τις επιλογές των υποψηφίων, φαινόμενο διόλου ασήμαντο!
Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα αποτελέσματα των εκτιμήσεων διαψεύδονται περίτρανα εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων! Είναι λογικό να διαψεύδονται αφού όπως έχει προαναφερθεί το θέμα της κίνησης των βάσεων είναι ιδιαίτερα σύνθετο. Οι εκτιμητές βέβαια παρ’ όλα αυτά συνεχίζουν τις εκτιμήσεις τους όπως είδαμε πρόσφατα και στα Exit Polls των εκλογών! Μεγάλες εταιρίες δημοσκοπήσεων με έμπειρους αναλυτές στην στατιστική επεξεργασία δεδομένων και με μία σειρά δημοσκοπήσεων σε πολύ μεγάλα δείγματα, εντούτοις δεν μπόρεσαν να προσεγγίσουν το εκλογικό αποτέλεσμα.
Παρακάτω θα παρουσιάσουμε τα πραγματικά στοιχεία από το Υπουργείο Παιδείας που συνδιαμορφώνουν την κίνηση των βάσεων. Η πορεία των βάσεων επηρεάζεται από τους εξής παράγοντες:
- Τις θέσεις ανά σχολή
- Τις επιδόσεις των μαθητών
- Τις προτιμήσεις των υποψηφίων
- Θέσεις ανά Σχολή
Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις υπάρχει θεαματική μεταβολή. Χαρακτηριστικό είναι το δεδομένο των υποψηφίων που διαγωνίστηκαν στο μάθημα του ΑΟΘ οι οποίοι είναι 16.108 ενώ οι θέσεις που διεκδικούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι 13.140! Το γεγονός αυτό από μόνο του ωθεί τις βάσεις του 5ου Επιστημονικού Πεδίου προς τα κάτω. Δεν περνά επίσης απαρατήρητη και η μεγάλη – 50% – μείωση των θέσεων στην Ελληνική Αστυνομία φαινόμενο που πιέζει ανοδικά τις βάσεις των σχολών αυτών.
Ενδεικτικά αναφέρεται το ποσοστό μεταβολής των θέσεων σε ορισμένες σχολές ανά Επιστημονικό Πεδίο.
1o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | |||||
ΣΧΟΛΗ | ΒΑΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2014 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ | |
1 | ΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 18571 | 415 | 425 | 2,4% αύξηση |
2 | ΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 18400 | 365 | 375 | 2,7% αύξηση |
3 | ΝΟΜΙΚΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ | 17914 | 400 | 400 | 0% αύξηση |
4 | ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ | 17794 | 125 | 150 | 20% αύξηση |
5 | ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17881 | 150 | 175 | 16,7% αύξηση |
6 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 16609 | 190 | 200 | 5,3% αύξηση |
7 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 16199 | 210 | 225 | 7,1% αύξηση |
8 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 14592 | 130 | 175 | 34,6% αύξηση |
9 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ | 13366 | 160 | 225 | 40,6% αύξηση |
10 | ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ | 17314 | 290 | 300 | 3,4% αύξηση |
11 | ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17375 | 220 | 250 | 13,6% αύξηση |
12 | ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 16714 | 120 | 150 | 25% αύξηση |
13 | ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ, ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 14952 | 155 | 125 | 19,4% μείωση |
14 | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 15558 | 130 | 150 | 15,4% αύξηση |
15 | ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ | 12026 | 140 | 200 | 42,8% αύξηση |
2o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | |||||
ΣΧΟΛΗ | ΒΑΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2014 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ | |
1 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 15331 | 260 | 300 | 15,9% αύξηση |
2 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 15449 | 160 | 175 | 9,4% αύξηση |
3 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 12993 | 260 | 325 | 25% αύξηση |
4 | ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 16171 | 190 | 225 | 18,4% αύξηση |
5 | ΦΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 15338 | 180 | 200 | 11,1% αύξηση |
6 | ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 13321 | 180 | 225 | 25% αύξηση |
7 | ΧΗΜΕΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ | 16274 | 100 | 125 | 25% αύξηση |
8 | ΧΗΜΕΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 15540 | 150 | 175 | 16,7% αύξηση |
9 | ΧΗΜΕΙΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 14408 | 170 | 225 | 32,4% αύξηση |
10 | ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 13927 | 230 | 250 | 8,7% αύξηση |
11 | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 14926 | 190 | 225 | 18,4% αύξηση |
12 | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 15529 | 90 | 125 | 38,9% αύξηση |
13 | ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ | 15744 | 130 | 125 | 11,6% μείωση |
14 | ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 15235 | 140 | 150 | 7,1% αύξηση |
15 | ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 16359 | 170 | 225 | 32,3% αύξηση |
3o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | |||||
ΣΧΟΛΗ | ΒΑΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2014 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ | |
1 | ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ | 17392 | 120 | 125 | 4,2% αύξηση |
2 | ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17253 | 110 | 125 | 13,6% αύξηση |
3 | ΜΟΡΙΑΚΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ | 16626 | 100 | 150 | 50% αύξηση |
4 | ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 18916 | 170 | 175 | 2,9% αύξηση |
5 | ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 18680 | 190 | 200 | 5,7% αύξηση |
6 | ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ | 18090 | 120 | 175 | 45,8% αύξηση |
7 | ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 18250 | 130 | 175 | 34,6% αύξηση |
8 | ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17587 | 80 | 100 | 25% αύξηση |
9 | ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ | 17308 | 70 | 100 | 42,8% αύξηση |
10 | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 18039 | 90 | 100 | 11,1% αύξηση |
11 | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 18000 | 80 | 100 | 25% αύξηση |
12 | ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 17874 | 110 | 125 | 13,6% αύξηση |
13 | ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17801 | 90 | 125 | 38,8% αύξηση |
14 | ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΤΡΑΣ | 17624 | 130 | 175 | 34,6% αύξηση |
15 | ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 15919 | 120 | 125 | 4,2% αύξηση |
4o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | |||||
ΣΧΟΛΗ | ΒΑΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2014 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ | |
1 | ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 18471 | 235 | 225 | 4,3% μείωση |
2 | ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17767 | 200 | 225 | 12,5% αύξηση |
3 | ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΞΑΝΘΗΣ | 16027 | 185 | 250 | 35,1% αύξηση |
4 | ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 17225 | 140 | 150 | 7,1% αύξηση |
5 | ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 16504 | 160 | 175 | 9,4% αύξηση |
6 | ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ | 14305 | 160 | 225 | 40,6% αύξηση |
7 | ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 17296 | 145 | 150 | 3,4% αύξηση |
8 | ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 16421 | 105 | 125 | 19% αύξηση |
9 | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 18176 | 120 | 125 | 4,2% αύξηση |
10 | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 17508 | 100 | 125 | 25% αύξηση |
11 | ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΟΛΟΥ | 16449 | 115 | 150 | 30,4% αύξηση |
12 | ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 14892 | 115 | 125 | 8,7% αύξηση |
13 | ΑΓΡΟΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 14142 | 105 | 125 | 19% αύξηση |
15 | ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 20193 | 125 | 150 | 20% αύξηση |
16 | ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 19170 | 125 | 125 | 0% αύξηση |
17 | ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΞΑΝΘΗΣ | 15493 | 105 | 125 | 19% αύξηση |
ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ | |||||
18 | ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (Σ.Σ.Ε.)-ΣΩΜΑΤΑ | 17608 | 22 | 25 | 13,6% αύξηση |
19 | ΕΥΕΛΠΙΔΩΝ (Σ.Σ.Ε.)-ΟΠΛΑ | 16105 | 180 | 181 | 0,6% αύξηση |
5o ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ | |||||
ΣΧΟΛΗ | ΒΑΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2013 | ΘΕΣΕΙΣ 2014 | ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΘΕΣΕΩΝ | |
1 | ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ | 16838 | 230 | 250 | 8,7% αύξηση |
2 | ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ | 16953 | 140 | 225 | 60,7% αύξηση |
3 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 15570 | 320 | 350 | 9,4% αύξηση |
4 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΘ | 14084 | 310 | 325 | 4,8% αύξηση |
5 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΜΑΚ | 15469 | 230 | 275 | 19,6% αύξηση |
6 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ | 12014 | 230 | 300 | 30,4% αύξηση |
7 | ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 12667 | 210 | 275 | 31% αύξηση |
8 | ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΘΗΝΑΣ | 15830 | 250 | 275 | 10% αύξηση |
9 | ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΜΑΚ | 14207 | 240 | 275 | 14,6% αύξηση |
10 | ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ | 14708 | 140 | 175 | 25% αύξηση |
11 | ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ | 15563 | 150 | 200 | 33,3% αύξηση |
12 | ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΠΑΡΤΗΣ | 9307 | 120 | 150 | 25% αύξηση |
13 | ΒΑΛΚΑΝΙΚΩΝ,ΣΛΑΒΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΟΙΚΗΣ | 14952 | 155 | 125 | 19,4% μείωση |
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ | |||||
14 | ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ | 16909 | 80 | 40 | 50% μείωση |
15 | ΑΣΤΥΦΥΛΑΚΩΝ | 14176 | 180 | 181 | 50% μείωση |
- Επιδόσεις των μαθητών
Είναι φανερό λοιπόν πόσο σημαντικός είναι ο παράγοντας της δυσκολίας των θεμάτων που ποσοτικοποιείται με τις επιδόσεις των μαθητών. Όμως οι επιδόσεις θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αν είχαμε τους βαθμούς πρόσβασης των μαθητών. Τα στατιστικά αποτελέσματα του Υπουργείου είναι ενδεικτικά χωρίς όμως να δίνουν συνολική εικόνα. Ένας μαθητής για παράδειγμα μπορεί να έχει χαμηλή επίδοση στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης και να βρίσκεται στη κατηγορία 10 – 11,9 στα στατιστικά αποτελέσματα, ενώ να έχει γράψει πολύ καλά στα άλλα μαθήματα γεγονός που δεν μειώνει σημαντικά τον βαθμό πρόσβασής του.
Τα παραπάνω αναφέρθηκαν για να δείξουμε ότι είναι ιδιαίτερα επισφαλές να προβεί κάποιος σε εκτίμηση των βάσεων από τα στατιστικά του Υπουργείου. Σίγουρα βέβαια διαγράφεται μία τάση. Έτσι λοιπόν οι φετινές επιδόσεις των μαθητών είναι υψηλότερες σε σχέση με τις επιδόσεις του 2013 γεγονός που αυξάνει τις βάσεις. Παρακάτω ακολουθεί ένας πίνακας που δείχνει τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο. Συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε με τον μέσο όρο (ΜΟ) του γραπτού βαθμού στα μαθήματα βαρύτητας του κάθε πεδίου. Ο ΜΟ αυτός αποτελεί περίπου το 50% των συνολικών μορίων εισαγωγής.
Επιστημονικό Πεδίο | Μεταβολή του ΜΟ των μαθημάτων βαρύτητας |
1ο | 4 – 6% αύξηση |
2ο | 10 – 20% αύξηση |
3ο | 5 – 8% αύξηση |
4ο | 10 – 20% αύξηση |
5ο | 6 – 10% αύξηση |
Έχουμε λοιπόν μέχρι στιγμής δύο παράγοντες που επιδρούν αντίρροπα στις βάσεις. Τις περισσότερες θέσεις που οδηγούν τις βάσεις προς τα κάτω και τις υψηλότερες επιδόσεις που τις πιέζουν προς τα πάνω. Επειδή όμως οι υψηλότερες επιδόσεις παίζουν σπουδαιότερο ρόλο στην πορεία των βάσεων το συνολικό πρόσημο είναι θετικό από αυτές τις δύο παραμέτρους.
- Προτιμήσεις υποψηφίων
Οι προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ένας αστάθμητος παράγοντας που δεν επιδέχεται αναλυτική προσέγγιση. Είναι σίγουρο όμως ότι τα μεγάλα αστικά κέντρα συγκεντρώνουν τα τελευταία χρόνια μεγαλύτερο ποσοστό από τις προτιμήσεις των υποψηφίων αφού η κακή οικονομική συγκυρία της χώρας μας δεν επιτρέπει στους μαθητές να δηλώνουν σχολές μακρυά από τον τόπο διαμονής τους. Οι προτιμήσεις βέβαια των υποψηφίων επηρεάζονται και από τα μόρια που έχουν συγκεντρώσει και αφού οι επιδόσεις τους φέτος είναι υψηλότερες, συνεπώς και οι προτιμήσεις τους συγκεντρώνονται σε υψηλότερα επίπεδα.
- Μετεγγραφές (Πολύτεκνοι, Τρίτεκνοι, Κοινωνικά κριτήρια)
Τις σχολές αυτές φέτος μπορούν να τις προσεγγίσουν μόνο με τη βάση της γενικής σειράς. Το Υπουργείο για να αντισταθμίσει τη ζημία αυτή δίνει ως αντίδωρο την αυτόματη μετεγγραφή εφόσον περάσουν σε αντίστοιχο τμήμα. Και αυτό βέβαια από κοινωνικής πλευράς δεν είναι απόλυτα δίκαιο αφού είναι πιθανό ένας πολύτεκνος να έχει την οικονομική δυνατότητα να στηρίξει τις σπουδές του παιδιού του μακρυά από τον τόπο διαμονής του, ενώ μία οικογένεια με ένα παιδί να δυσκολεύεται οικονομικά και να μην μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο. Ωστόσο η πλειονότητα των πολύτεκνων οικογενειών χρειάζεται γενικά στήριξη την οποία η πολιτεία παρέχει με το σταγονόμετρο.
Ως προς τις βάσεις τώρα η φετινή αλλαγή στον τρόπο μετεγγραφών δίνει το δικαίωμα στους πολύτεκνους και στους τρίτεκνους να δηλώσουν τις σχολές του κέντρου και όλες τις αντίστοιχες τους στην περιφέρεια. Οπότε οι βάσεις των τμημάτων αυτών της περιφέρειας ωθούνται προς τα πάνω από τη κατηγορία αυτή παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω φοιτητές δεν θα φοιτήσουν ποτέ στο συγκεκριμένο τμήμα!
Συνολικά
Από τα παραπάνω γίνεται πλέον κατανοητό πόσο δύσκολο είναι να γίνει αναλυτική εκτίμηση βάσεων ανά τμήμα. Η γενικότερη πορεία τους είναι ανοδική και η άνοδος αναμένεται να είναι εντονότερη στα τμήματα μεσαίας βαθμολογίας ενώ μικρότερης έκτασης άνοδος αναμένεται στα υψηλόβαθμα τμήματα. Εξαίρεση αποτελεί η πλειονότητα των σχολών του 5ου Επιστημονικού Πεδίου λόγω της σημαντικής μείωσης του αριθμού των εισακτέων. Επίσης στις εξαιρέσεις εντάσσονται και τα τμήματα Αγγλικής, Αρχιτεκτόνων και τα τμήματα Μουσικών Σπουδών λόγω των χαμηλότερων επιδόσεων στα ειδικά μαθήματα σε σχέση με πέρυσι.
Αξιοσημείωτο πάντως είναι το φαινόμενο του υπερβολικά μεγάλου χρόνου επεξεργασίας των Μηχανογραφικών Δελτίων και εξαγωγής των τελικών βάσεων. Η Τουρκία με 2.000.000 υποψηφίους και η Κίνα με 9.500.000 υποψηφίους έχουν αποτελέσματα σε 10 μέρες ενώ η χώρα μας με μόνο 105.000 Μηχανογραφικά χρειάζεται περίπου ενάμιση μήνα για να βγάλει τις βάσεις! Βέβαια το άλλοθι του Υπουργείου είναι οι προκαταρκτικές εξετάσεις για τις Στρατιωτικές Σχολές – ΤΕΦΑΑ – Αστυνομικές Σχολές.
Θα μπορούσε το Υπουργείο να ζητήσει τη διενέργεια των προκαταρτικών εξετάσεων σε κάποια άλλη χρονική στιγμή (π.χ. τη 2η βδομάδα του Πάσχα) και να μην καθυστερεί τόσο πολύ την εξαγωγή των αποτελεσμάτων. Αν ο φοιτητής μέχρι τα τέλη του Ιουλίου γνώριζε τη σχολή που θα περνούσε θα ολοκληρωνόταν μέχρι τα τέλη του Σεπτεμβρίου η διαδικασία των μετεγγραφών και 1 Οκτωβρίου που αρχίζει επισήμως το Ακαδημαϊκό έτος να ήταν όλα έτοιμα. Όχι όπως πέρυσι που οι μετεγγραφές έκλεισαν στα τέλη του Ιανουαρίου και χάθηκε το εξάμηνο των πρωτοετών φοιτητών.
Ένα τελευταίο θέμα που δεν πρέπει να μείνει ασχολίαστο και παρατηρείται κάθε χρόνο κατά τη διαδικασία συμπλήρωσης των Μηχανογραφικών δελτίων, είναι η έλλειψη από τους μαθητές και τους γονείς τους εναλλακτικού σχεδίου. Μια μεγάλη μερίδα υποψηφίων είναι αγκιστρωμένοι σε μια βασική επιθυμία και όταν τα μόριά τους δεν επαρκούν για την επίτευξη αυτού του στόχου τότε, δεν υπάρχει ουσιαστικά δεύτερη ή τρίτη επιλογή και η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού γίνεται μια τυπική διαδικασία.
Εδώ γίνεται ολοφάνερη η παντελής απουσία επαγγελματικού προσανατολισμού από τα σχολεία μας.
Ένα από τα ενδεχόμενα που δεν γνωρίζουν αρκετοί υποψήφιοι είναι οι κατατακτήριες εξετάσεις. Οι κατατακτήριες εξετάσεις διενεργούνται τους τελευταίους μήνες κάθε έτους από πολλές σχολές και δίνουν την δυνατότητα εισαγωγής στις εν λόγω σχολές, σε πτυχιούχους άλλων συναφών και μη, σχολών.
Πολλοί επίσης από τους μαθητές παρά τις χαμηλές τους επιδόσεις είχαν πολύ περισσότερες δυνατότητες που δεν αξιοποιήθηκαν λόγω κακής προετοιμασίας, άγχους και άλλων παραγόντων. Αυτοί οι μαθητές δεν πρέπει να αποκλείουν το ενδεχόμενο να ξαναδώσουν, αφού η προϊστορία μάς λέει ότι 9 στους 10 μαθητές που ξαναδίνουν πετυχαίνουν υψηλότερες βαθμολογίες που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν και τα 3000 – 4000 μόρια! Άλλωστε από αυτούς που προσπαθούν ορισμένοι δεν πετυχαίνουν, ενώ από αυτούς που δεν προσπαθούν δεν πετυχαίνει κανείς!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου